جامعه اسلامی نباید به بهانه آزادی بیان مورد هجمه افکار انحرافی قرار بگیرد و عده ای با اصطلاح آزادی بیان هر گونه شبهه پراکنی و لجن پراکنی کنند.

نشست علمی ـ تخصصی با موضوع “دلالت‌های سیاسی و اجتماعی حسن و قبح عقلی” با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسین متولی امامی و حجت‌الاسلام حسین عرب در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

نشست فوق که سه‌شنبه مورخ ۷ آذر ۹۵ برگزار شد به دلالت‌های عقلی در سیاست و اجتماع ناظر بود.

ورودی دین ایمان و توجه فکری انسان به عالم غیب است

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام عرب گفت: ورود ما به حوزه دین از پایگاه عقلانیت است.

حجت الاسلام متولی امامی پاسخ دادند:

هر چند ما منکر فلسفه و عقلانیت نیستیم اما خروجی دین ایمان است. در واقع ورودی دین ایمان و توجه فکری انسان به عالم غیب است. استقلال و گفتگوی فلسفی هم در جهت تقویت همین گرایش فکری است.

مفاهیم در دل فرهنگ تولید می شوند بنابراین ما جازه نداریم هر مفهومی را از فرهنگ های دیگر عاریه بگیریم و نابجا استفاده کنیم.اصطلاح آزادی بیان نیز از این جمله است.

حدود آزادی بیان باید توسط دین بیان شود

حجت‌الاسلام عرب ادامه داد: عقل در اجتماع و سیاست مستقل عمل می‌کند و مواردی همچون لزوم آزادی بیان، لزوم عدالت، قبح عقل و … از مواردی هستند که عقل مستقلا آن را درک می‌کند.

حجت الاسلام امامی هم در بخش دوم اذعان داشت:

مصادیق این موارد شفاف نیست و اگر دین چیستی ظلم و عدل را مشخص نکند، فرهنگ غرب تعیین کننده می‌شود. حدود آزادی بیان باید از طریق آموزه‌های دینی بیان شود، در غیر این صورت انعکاس جامعه غربی است.

انتقاد باید سازنده و دلسوزانه باشد

مدیر مسئول موسسه مطالعات تمدن اسلامی در ادامه تاکید کرد:

عالمان و مجتهدان زیادی بوده‌اند که به پایگاه دشمن خدمت کرده‌اند. اگر ما به نظام نقد داریم، این نقد می‌تواند دلسوزانه و سازنده باشد. اشخاصی مثل آیت‌الله بهبهانی، تقی‌زاده، شیخ ابراهیم زنجانی، مرحوم منتظری و … از جمله کسانی بودند که آب به آسیاب دشمن ریختند.

در حوزه سیاست و اجتماع عقل مستقل نیست

متولی امامی درباره ارتباط عقلانیت با مواضع سیاسی اجتماعی افراد گفت:

در حوزه سیاست و اجتماع، عقل مستقل نیست و باید تحت تربیت امام معصوم علیه‌السلام قرار بگیرد وگرنه تحت ولایت اولیاء طاغوت قرار خواهد گرفت.

درواقع حاکم جامعه اسلامی به دلیل اینکه مربی جامعه دینی است، نسبت به افکار مسموم و انحرافی حساسیت نشان می‌دهد کما اینکه در دیگر جوامع اجازه بیان هر فکر و اندیشه‌ای داده نمی‌شود و لازم است اندیشه‌های خاص در مجامع نخبگانی مطرح و نقد و بررسی شود.

بنابراین جامعه اسلامی نباید به بهانه آزادی بیان مورد هجمه افکار انحرافی قرار بگیرد و عده‌ای با اصطلاح آزادی بیان هر گونه شبهه‌پراکنی و لجن‌پراکنی کنند.

اصطلاحات فرهنگی تعیین‌کننده ادبیات سیاسی اجتماعی ما هستند

متولی امامی در پایان چنین نتیجه گرفتند که:

در پایان بایست به این مهم اشاره کنیم که ابتدا باید برای خود اثبات کنیم که ادراکات ما متعلق به عقل است یا فرهنگ.  سپس درنظر داشته باشیم فرهنگ‌های معارض در مجاورت فرهنگ ما بسیارند.

مثلا در غرب به قانون همجنس‌بازی به عنوان یک قانون رای داده می‌شود و مجلس هم قبول می‌کند اما در فرهنگ اسلامی این عمل کاملا قبیح است. پس عقل مستقلا نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص دهد و قانون بنویسد.

گاهی مواقع اصطلاحاتی به کار می‌بریم که مواردی را در آن استثناء می‌کنیم و می‌گوییم منظورمان این نیست. اما آزادی بیان که در غرب به معنای آزادی بیان به طور مطلق است در جامعه ما که وارد می‌شود با همان بار معنایی وارد می شود. پس باید مشخص کنیم منظور ما در استفاده از آن اصطلاح چیست.

این اصطلاحا ادبیات سیاسی اجتماعی ما را رقم می‌زند. مثلا اتاق فکر در ادبیات غرب بار معنایی خاصی دارد که متناسب با فرهنگ ما نیست و مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) در مقابل از اصطلاح “هیئت اندیشه ورزی” استفاده کرده‌اند که متناسب با فرهنگ و اندیشه دینی ماست.

این نشست که ساعت ۳۰: ۲۰ در سالن آمفی تئاتر دانشکده دندان پزشکی آغاز شده بود تا ساعت ۳۰: ۲۲ ادامه یافت و در پایان دانشجویان به طرح و بحث سوالات و نظرات خود پرداختند.

تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

یک دیدگاه بگذارید

آدرس الکترونیکی شمامنتشر نخواهد شد. زمینه ها برای علامتگذاری لازم هستند.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>