به گزارش خبرگذاری متا، مدیرمسئول موسسه مطالعات تمدن اسلامی در چهارمین جلسه «گونه‌شناسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» که شام‌گاه سه‌شنبه  ۱۸/ ۸/ ۹۵ در کاشان برگزار گردید، با بیان این‌که هر انسانی یک صورت برزخی دارد، عنوان کردند برخی آیات چنین حالتی را برای یک امت هم نشان می‌دهد چون در بعضی آیات دیده می‌شود که امت‌ ها به صورت فردی خطاب می‌شوند.

قرآن بیان می‌کند که هر قومی با فرهنگ خود شناخته می‌شود. مثلا قوم لوط با آن عمل ناسپندشان که در درون آن جامعه یک فرهنگ شده بود به تاریخ معرفی می‌شود. بنابراین جامعه هم مثل انسان می‌تواند یک صورت برزخی داشته باشد. براین اساس، صورت برزخی هر جامعه،  فرهنگ آن جامعه و امامی است که با آن حرکت می‌کند، چنانچه در قرآن آمده است که در روز قیامت هر امتی با امام خود فراخوانده خواهد شد”یوم یدعوا کل اناس بامامهم”.

استاد سید محمد حسین متولی امامی اشاره کردند: یک بحث مهم در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، آمادگی جامعه برای پذیرش آن الگوست. جامعه بایست آماده پذیرش الگو شود و اگر اساسا آمادگی برای پیشرفت نداشته باشد الگو را نخواهد پذیرفت. بنابراین لازم است ابتدا ظرفیت اجتماعی پذیرش الگو را در جامعه فراهم نماییم.

ایشان خاطر نشان کردند: مقام معظم رهبری(حفظه الله) هنگامی که از ا لگوی پیشرفت یاد می‌کنند هم بر قید اسلامیت و هم قید ایرانیت آن تاکید دارند. یعنی ما باید الگوی اسلامی بنویسیم که در ظرف ایران قابل تحقق باشد. این تاکید نشان می‌دهد که لحاظ کردن فرهنگ زمینه یک امتی در نوشتن الگوی پیشرفت آن تا چه اندازه اهمیت دارد.

داعش جریانی است که می‌خواهد فرهنگ و خواسته خود را بر فرهنگ‌ها تحمیل کند و به همین دلیل است که کشتار  و تخریب را به عنوان روش تسلط خود انتخاب کرده است،  اما در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شما می‌خواهید الگویی بنویسید که منطبق با زندگی مخاطب باشد و بستر سلوک او را مهیا کند.

وی با بیان این‌که آدم‌ها یکباره عوض نمی‌شوند و تغییر امری تدریجی است، افزود تاکید بر ایرانی‌بودن الگو تاکید بر همین اصل صیرورت است. در تدوین الگوی پبشرفت، ضمن اینکه باید الگو بر اساس مبانی و مبادی صحیح اسلامی تعریف شود و چهارچوب‌های کلی آن بیان گردد اما در عمل نباید سخت‌گیری لحاظ شود.

حجت الاسلام متولی امامی ادامه دادند: اسلامی شدن آدم‌ها امری لحظه‌ای و مفاجاتی نیست بلکه صیرورتی است، بدین شرح که دیندار شدن یک جامعه در طول یک فرایند رخ می‌دهد و آنی نیست. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان می‌کند که با مردم یک جامعه باید مرحله به مرحله حرکت کرد و حرکت جامعه باید در الگوی متناسب با خود قرار بگیرد.

موسسه مطالعات تمدن اسلامی

حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی

این مهم که جامعه باید برای پذیرش الگو آماده شود، همان آرمانگرایی همراه با واقعیت است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند. واقعیت در اینجا به معنای مصلحت‌اندیشی است یعنی باید بدانیم ظرف جامعه ما در گام اول ایرانیت و بعد جهان غرب است. در نوشتن الگو باید ملاحظه هر دو ظرف را داشته باشیم و وضعیت جامعه را بسنجیم.

ایشان تصریح کردند یکی از مباحث مهم برای آماده کردن جامعه، پاسخ به این سوال است که می‌خواهیم در عصر غیبت چه کاری انجام دهیم؟ مطمئنا ما نمی‌خواهیم مثل غرب عالم را تغییر بدهیم و نمی‌خواهیم صرفا انسان به لذت، رفاه و سود دست یابد. بلکه می‌خواهیم عالم بستر سلوک انسان باشد، چرا که معتقدیم انسان موجودی الهی و دوبعدی است. حال اگر نخواهیم مثل غرب باشیم باید چه کنیم؟

حجت‌الاسلام متولی امامی توضیح دادند: الگوی پیشرفت الگوی مبارزه با تمدن فراگیری است که می‌خواهیم بدان صورت اسلامیت بپوشانیم. ساخت تمدن ناب اسلامی حقیقا امری است که توسط امام زمان(عج) به تحقق خواهد رسید اما کار پیروان آن حضرت مبارزه و مقاومت است. در واقع الگوی پیشرفت در عصر غیبت مبارزه برای حاکم کردن دین در عصر هوس است.

ایشان عنوان کردند استراتژی یک الگوی پیشرفت عبارت است از اینکه بدانیم اولا الگوی ما یک حرکت صیرورتی است.  دوم این صیرورت مقاومت و مبارزه دارد. سوم اینکه باید الگوی ما در یک ظرف واقعی قرار بگیرد و این متوجه آن است که درنظر داشته باشیم هر ظرفی داشته‌ها و امکاناتی دارد. در این حالت باید مشخص کنیم با این داشته‌ها و امکانات چگونه می‌خواهیم حرکت کنیم.

متولی امامی در پایان خاطرنشان کردند: در استراتژی‌نویسی آنچه اهمیت دارد مشخص کردن نوع تعامل و مواجهه ما با فرهنگ‌هاست. مواجهه امری کاملا سیال است که در آن سیاست‌های خرد ذیل سیاست‌های کلی نظام تعریف می‌شود. به نظر می‌رسد در مواجهه باید پروبلماتیک و مسئله‌محور عمل کرد، یعنی در هر موقعیت مسئله‌های واقعی استخراج  و حل شود

جامعه‌ای به حل مسئله‌ها دست خواهد زد که بتواند اولا کار جمعی انجام دهد و دیگر اینکه نیروی محرکی داشته باشد. جمع شدن افراد جامعه با یکدیگر باید ریشه در عرفانی داشته باشد که بتواند صورت تمدنی پیدا کند. جامعه‌ای که بتواند مولفه‌های عرفانی‌اش را به صورت تمدنی تبدیل کند، می‎تواند به راه‌حل تمدنی مسائل خود دست یافته و در عالم غرب تصرف نماید.

محرک جامعه امامی خواهد بود که توان ایجاد هیجان اجتماعی داشته باشد. ولی فقیه، ولی فردی نیست بلکه ولی فقه ذیل عرفان است که توان ظرفیت‌سازی اجتماعی دارد. حرکت‌های اجتماعی در هر جای دنیا زمینه‌های عرفانی و دینی دارد که از دل و جان مردم برخاسته و تنها کسی که می‌تواند آن حرکت ها را بر جان مردم بنشاند امام جامعه است.

محتا

تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

یک دیدگاه بگذارید

آدرس الکترونیکی شمامنتشر نخواهد شد. زمینه ها برای علامتگذاری لازم هستند.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>